Thursday, February 14, 2013

Valentine itu bisnes.

 Salam readers! Apa citer hari ni? dah ada tempah tiket ke neraka? (sinis). Jangan disambut ye. Aku cakap jangan disambut. Mahu penerangan panjang lebar? Nun di blog lain , di wall fb banyak dah kot penerangan pasal hukum sambut valentine ni. x gitu? hehe

 So apa kaitan Valentine dengan bisnes? Ini cerita valentine di Jepun la.. Disini, setiap kali valentine ... girls kadang-kadang akan bagi coklat kepada boys yang mereka rapat-rapat atau  kepada boyfriend dieorang. Tapi boys takkan bagi apa-apa pada girls. Just terima. Untung kan? Tapi tak adil la kan bagi girls kan? tak gitu? haha.. Oleh kerana itu, si japanis ni berpakat untuk wujudkan "white day" yang jatuh pada 14 March setiap tahun. Fungsi hari itu sama saja seperti Valentine day.

  Sebenarnya aku sendiri pun ade dapat coklat dari senior perempuan (jepun) tadi. Aku kalau dapat makanan mana pernah tak happy. haha. Kalau nak tahu, japan made punye coklat saja dah dekat 7 syarikat rasanya. Satu syarikat mungkin akan hasilkan 3~10 produk. Itu tak campur lagi coklat-coklat dari seantero dunia. Kalau di mall, rak sepanjang 7meter yang tingginya 2meter..hanya dipenuhi coklat. Kau bayangkan banyak mane jenis coklat yang dijual.

  Nama pun hari valentine tu hari kekasih kan? So hari-hari macam ni lah dieorang akan dating-dating di restoren khelass-khelass, beli bunga, beli wain, tempah hotel untuk bergusti bersama (18sx) , dan lain-lain lagi. Kata seorang japanis veteran di sini... valentine day dan white day disini hanyalah lebih kepada tujuan bisnes. Alhamdulillah, di Malaysia masih lagi selamat. Tapi ramai je yang debab-debab. ok, takde kaitan. bye

*untuk mek tam

6 comments:

  1. dan 14hb juga ada orang yg 'berjaya' bunuh diri di Berjaya Times Square. entah gara-gara cinta atau apa,hurm =.='

    ReplyDelete
  2. Tiada hari2 tertentu untuk kita raikan kasih sayang..dan kasih sayang itu sesuatu yang universal dan bukan cuma pada seorang.

    ReplyDelete
  3. hidup aku setiap hari berkasih sayang..ahak!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...