Saturday, March 1, 2014

racist

 Orang cina ni tak kira lah berada di mana saja pun... kalau seorang die behave lagi, cakap dengan sopan santun gitew. Tapi bila da ade geng, mula lah cakap gaya macam partner dia tu duduk sebatu. Betul? Aku yakin ramai je orang setuju part ni kan. Sebab memang betul pun. Baik di orang cina di Malaysia ke, di Jepun ke ( rmh aku sebelah dengan seorang brother dari China ni ).. di Amerika ke... di China ke. Mereka memang macam tu.
 Racist ke aku bila aku kata macam ni? Haha...Aku tak rasa aku racist bila kita bercakap tentang sesuatu yang memang betul golongan itu macam itu atau macam ini. Kalau betul, apa yang racist nya? Well mungkin ade la kot, orang cina yang bila dalam group pun masih bercakap cover malu-malu gitew.Tapi setakat ni aku tak jumpe lagi la...Alahai, sama aje lah kalau orang cakap, Melayu ni pemalas, asyik fikir nak cepat kaya je. Itu racist? Hell no. Sebab bagi aku, benda tu memang kebanyakkan Melayu buat. Gua boleh bilang berapa orang dari berapa orang kawan gua yang gelabah join MLM dulu tu. Batak duit.
  So itu je la. Sejujurnya, aku tak ada masalah sangat dengan " orang cina cakap dengan nada kuat bila ber groupie " ni. Biasa lah.. maisng-masing ada "trademark" tersendiri. Tapi itu la, kalau ade mana-mana orang cina yang baca ini, terkuat suara bila bercakap tu ke,  boleh la kot cover-cover sikit ke, angkat tangan sikit ke kat orang meja mkn sebelah tu ke kan? Tak salah bercakap kuat.. just kadang-kadang tu tak semua orang suka happening-happening ni. Ape salahnya, hormat menghormati. Tak rugi pun.



9 comments:

  1. kadang kadang aku pun perasan dalam sesak manusia sibuk di jalan.ada yang memekak tak ketahuan .bukan racist k.Hahaha semuanya pengalaman :)

    ReplyDelete
  2. itu namanya 'tarikan berkumpulan'.

    sesiapa shj, bila duk dlm geng ramai2... mmg tiba2 akan jadi lebih berani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. betul. orang pantai timur panggil "selok".

      Delete
  3. Hahahahq... ada betulnya. Kalau dlm restaurant.. dan meja lain tu mereka.. habis la tengelam suara kita dek mereka yg bercakap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan... duduk sebatu pun boleh dengar suara mereka.

      Delete
  4. ala aku baru plan nak tackle tauke cina ni..eh ada kena mengena tak aa? Agagaga

    ReplyDelete
  5. Aku suka tgk amoi masa sekolah dulu..cun..putih..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...