Wednesday, July 31, 2013

Rambut Raya?

 

 Salam ramadhan makcik pakcik sekalian. hehe.. Topik hari ni adalah mens hairstyle. Well, mungkin ade sesetengah orang jenis yang tak ambil kisah sangat  pasal hairstyle ni, tapi aku kisah jugak la skit2. Haha.. tak ade lah nak cakap diri ni metroseksual pun. Cuma nak cakap, apa yang aku perasan la... style rambut ni berubah ikut keadaan semasa dan "keberanian" yang ada pada diri anda untuk memperagakan style tu. Contohnya macam style diatas ni... rasanya sekarang dah jadi trend golongan muda kot kat Malaysia sekarang ni. Aku sendiri pun tak terkecuali.haha.... undercut slickback namanya.

  Kalau mak aku tahu rambut macam ni, konfem nanti kena ugut.. dulu masa rambut "helmet" ala - ala noh hujan pun mak da ugut nakbotak kan kepala aku time aku tidur.. haha.Tak tidor lena aku dibuatnya. Mentang-mentang la aku ni jenis yang tidor mati.  Dulu aku masa sekolah rendah rambut tak pernah panjang lebih dari 1 inci.  Sentiasa kemas macam askar. Tapi bila dah masuk ke sekolah menengah, style rambut tu dah mula berubah.. maklum lah, dah bebas sikit kan?

   Masa form 1, band-band spoon,scoin, spin,newboyz tu baru nak feymes...so buat la rambut macam dieorang jugak.. lepas  tu pulak zaman Linkinpark,Limpbizkit,korn tengah nak naik... buat la rambut pacak-pacak. semangat beli gel. tak kira dah cap apa, asal boleh buat rambut keras terpacak macam duri pun da ok. Then bila makin lama, minat sudah mula ke arah muzik-muzik bergenre "punk" seperti greenday, sex pistol, rancid dan lain-lain... so, rambut pun berubah la ke arah punk pulak... style die takyah cakap lah, selalu kena tegur dengan cikgu. Mana taknya.. dah la pengawas, exco agama plak tu. hahahaha. 

 Then, bila dah abes spm... band-band indie mula melanda..mulalah simpan rambut panjang. yang penting bahagian sideburn tu paling kurang kena lebih 1 inci dari cuping telinga. kalau pendek dari tu, lu tak cukup indie lagi la bro... dan aku kekal dengan rambut macam tu dari zaman persedian ,sampai lah datang ke jepun ni. Berkali-kali jugak kena tegur dengan pensyarah, siap kena tindakan disiplin lagi. haha.. gua berjiwa indie, nak buat macam mana.haha ..
  
  Jepun ni, negara lelaki-lelakinya 70% metroseksual... bukan gay, tapi metroseksual. Mereka sangat-sangat menjaga penampilan diri, sampaikan kuku pun manicure. kita ade ke? haha...  Then, ade la jugak terikut-ikut buat jugak rambut style jepun tu. Tapi lama kelamaan, jadi malas. Yelah, lecer... buang masa je nak pakai wax dekat 5minit. So sekarang aku tekad dengan undercut slickback ni. hensem bergaya tanpa membuang masa. Plus, kat tepi kepala tu nipis..so, dah boleh kurangkan sakit kepala kan? sap! sap! 1minit dah siap..

  Nanti bila dah tua, macam mana lah pulak gaya rambutnye ye? Afro kot... haha.

 Tapi yang aku perasan satu je.... dari budak-budak satu batch dengan aku, sampailah junior-junior aku sekarang ni. Waktu persedian dekat Malaysia, waktu mula-mula sampai jepun... rambut pendek,kemas je. Sangat behave la ceritanya. Tapi bila sampai jepun tak sampai stgh tahun, mula dah nmpk macam kambing baru terlepas kandang. Ada yang karatkan rambut , ada yang straight kan rambut, ada jugak yang pergi kerintingkan rambut, dan lain-lain... dan yang pastinya, budak-budak belajar oversea ni memang trademark dah kot... simpan rambut panjang-panjang. Muka tak kena pun tak kisah dah.. nak jugak. yela, dulu-dulu takut kena marah gamaknya. Tunggu je la, nanti raya ni... kalau ade saudara mara yang belajar oversea (lelaki) tu, tengok rambut dia macam mana. 

  
 

4 comments:

  1. alamak pic atas tu mcm stail aku laa...

    ReplyDelete
  2. Aku peenah panjang sekali..botak 4 kali.masuk alam kerja. Terus kemas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. so profile picture ni gambar legend la ni?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...