Thursday, December 12, 2013

majerin di jepun

 Salam readers. Kat sini kalau nak makan jajan apa-apa, roti ke, mmg boleh tahan susah la jugak. Kalau ade 10 produk di rak tu.. kemungkinan hanya 3 produk yang boleh makan. Dan salah satu sebabnya ialah majerin. Apa yang kita ( atau hanya aku ) faham, majerin ni diperbuat daripada tumbuhan. Iya lah, macam planta dan daisy tu kan? diperbuat daripada kelapa sawit. Tapi berbeza di Jepun. Mana nak cari pokok kelapa sawit kat sini. So, boleh dikatakan majerin mereka ni ada juga yang diperbuat daripada lemak tumbuhan, lemak babi, lemak lembu, dan juga lemak ikan paus.  Dan kebanyakkannya guna lemak babi lah. paling murah... So sebab itu lah, kalau makanan tu berasaskan majerin, better elakkan.

 Last but not least, takde kaitan dengan majerin. Just nak bagitahu sesuatu yang segelintir  Malaysian sekarang ni suka makan tapi kat sini sebenarnya tak halal. Mee segera dari korea sebenarnya. Tapi aku tak tahu lah kalau di malaysia macam mana pulak prosesnya. Tiba-tiba jadi halal ke ..kan? Tapi macam was - was sangat. Yang kat sini, mee segera yang sama ni (packing dalam bahasa jepun ) , aku check ada babi, ada ayam, ada lembu. Cukup lengkap. So, tak payah nak kpop sangat lah. pergi check dulu. Kalau tak faham apa tulis kat belakang tu... bahan-bahan dia ke... pergi tanya. Takkan duduk negara islam pun nak terrrmakan babi jugak kan. Bodo ke ape.


15 comments:

  1. jangan jadi bodoh sangatlah orang malaysia ni..setuju dengan awak, kadang tak faham lah dengan mereka ni ase diri nak kpop sangat sampai tak amik tahu kandungan makanan tu ada babi ke apa.. asal makan jer.. ish ish ish

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambuii.. marahnye dia. haha.. tapi itu lah, sesetengah orang ni memang jenis main telan je semua makanan yang ada.

      Delete
    2. Yong..asal si Izzah ni emo dgn post ko yong?

      Delete
    3. kena tanya tuan punya badan la. keh3

      Delete
  2. eh, benda alah ni banyak jual kat speed mart...

    aku memang suka mee segera tapi aku pilih meggi memanjang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke.. tapi tak tahu lah kt malaysia tu macam mana. Kalau proses pembuatan tu tak sama dengan yang dijual disini, and da dpt halal dari jakim.. ok je nak mkn.

      Delete
  3. Aku tak jinat makan mee segera lain selain maggi..hehehe... jadi xde masalah kot.. byk je mee segera lain di pasaraya tu.. tapi maggi juga pilihan hati keh..keh..keh...

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. hehe.. ingatkan siapa tadi.. wah. ade blog lain rupenye.

      Delete
  5. tak pernah taw pun .hihi.btw salam perkenalan :)

    ReplyDelete
  6. Dulu masa kecik mak aku selalu siapkan roti gula.roti..letak marjerin n letak gula..eh..relavan x komen aku yong?

    ReplyDelete
  7. lolol such a funny and honest post this is (Y)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...